חדשות

תוצאות מגיפת ההשמנה באירופה: 1.2 מיליון מתים בשנה

דו"ח ההשמנה באירופה לשנת 2022 שפרסם ארגון הבריאות העולמי מציג תמונת מצב מדאיגה: כשני שליש מהבוגרים וכשליש מהילדים באירופה סובלים מהשמנת יתר

השמנת יתר, עודף משקל. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי פרסם אתמול (ג') את דו"ח ההשמנה באירופה לשנת 2022 ולפיו שיעורי עודף המשקל וההשמנה הגיעו ברחבי אירופה למימדי מגיפה. עלפי הדו"ח, כשני שלישים מתושבי אירופה הבוגרים וכשליש מהילדים סובלים מהשמנת יתר. עודף המשקל גורם ליותר מ-1.2 מיליון מקרי מוות בשנה - יותר מ-13% מהתמותה הכוללת.

מנתוני הדו"ח עולה כי 59% מהמבוגרים באירופה וכמעט אחד מכל שלושה ילדים (27% מהבנות ו-29% מהבנים) סובלים מעודף משקל או חיים עם השמנת יתר. מלבד ארה"ב, שכיחות ההשמנה במבוגרים באירופה גבוהה יותר מאשר בכל אזור אחר שנמצא במעקב של ה-WHO.

מהנתונים שפורסמו עולה כי עודף משקל והשמנה הם בין הגורמים המובילים למוות ולנכות באירופה ועל פי הערכות הם מהווים יותר מ-1.2 מיליון מקרי מוות בשנה – כאמור יותר מ-13% מהתמותה הכוללת. כמו כן, השמנת יתר מעלה את הסיכון למחלות סרטן, לב וכלי דם, סוכרת ומחלות כרוניות בדרכי הנשימה. מחברי הדו"ח מציינים כי השמנת יתר נחשבת לגורם להתפתחות 13 סוגי סרטן לפחות וסביר להניח שהיא אחראית ישירה לכ-200 אלף מקרי סרטן חדשים המאובחנים בכל שנה באירופה. נתון מדאיג זה צפוי לעלות עוד יותר בשנים הקרובות.

מחברי הדו"ח מציניים בנוסף כי אנשים עם עודף משקל והשמנת יתר הושפעו באופן לא פרופורציונלי מהשלכות מגיפת הקורונה כאשר חלו שינויים שליליים בדפוסי צריכת המזון והפעילות הגופנית.

נושא השמנת יתר ניצב כעת בראש סדר העדיפויות של תכנית העבודה האירופאית של ה-WHO לשלוש השנים הקרובות. מחברי הדו"ח מדגישים כי התערבות במדיניות המכוונות לגורמים סביבתיים ומסחריים של תזונה לקויה בכל רמת האוכלוסיה עשויה להיות יעילה בהתמודדות עם מגיפת ההשמנה, כולל טיפול באי שוויון תזונתי והשגת מערכות מזון בר קיימא מבחינה סביבתית.

הצעדים שבהם מתכוון ארגון הבריאות לנקוט בהתמודדות עם מגיפת ההשמנה באירופה כוללים, בין היתר, מיסוי על משקאות ממותקים וסבסוד מזון בריא לצד הגבלת שיווק מזון לא בריא לילדים; שיפור שירותי ניהול השמנת יתר ועודף משקל בקהילה וברפואה הראשונית כחלק מכיסוי בריאות אוניברסלי וכן נקיטת מאמצים לשיפור התזונה והפעילות הגופנית לאורך החיים, כולל התערבויות במערכות החינוך.

נושאים קשורים:  ארגון הבריאות העולמי,  השמנה,  אירופה,  חדשות,  עודף משקל,  השמנת יתר
תגובות