COVID-19 עולמי

וריאנט אפריקאי חדש מעורר חשש: בעל 32 מוטציות בחלבון הספייק

עד כה אותרו עשרה מקרים בלבד של הוריאנט בשלוש מדינות, אך המוטציות הרבות שלו מדאיגות את החוקרים

מוטציה בנגיף הקורונה. אילוסטרציה

וריאנט חדש של נגיף הקורונה, הנושא מספר גבוה של מוטציות, התגלה בבוטסואנה, אפריקה. שמו הרשמי B.1.1.529 והוא בעל 32 מוטציות בחלבון הספייק - הרכיב בנגיף שאליו מותאמים רוב חיסוני הקורונה המאושרים לשימוש כיום. שינויים בחלבון הספייק עשויים להשפיע על יכולתו של הנגיף להדביק תאים בגוף ולהתפשט בו ובנוסף הם מקשים על מערכת החיסון לזהות את הפתוגן ולהילחם בו.

עד כה אותרו עשרה מקרים בלבד של הוריאנט בשלוש מדינות, אך המוטציות הרבות שלו מעלות חשש כבד בקרב מדענים. שלושה מקרים אותרו בבוטסואנה, שישה בדרום אפריקה ומקרה נוסף בהונג קונג, אצל אדם שחזר מביקור בדרום אפריקה.

ד"ר נדב שורק, מנהל המעבדה למיקרוביולוגיה ומחלות מתפרצות בבית החולים אסותא-אשדוד, התייחס לפרסומים על הוריאנט האריקאי החדש: "מאז פרוץ הקורונה זוהו מספר רב של וריאנטים שונים ובכללם הוריאנט החדש מאפריקה. בשלב זה, הווריאנט עדיין לא מוגדר כווריאנט המעורר דאגה (variant of concern), אלא ברשימה עם עוד מספר לא קטן של וריאנטים שארגון הבריאות העולמי עוקב אחריהם.

"טבעה של מחלה ומגיפה הוא לייצר וראינטים. כיום זן הדלתא שולט בעולם, ואנחנו לא רואים התפרצות מאסיבית של וריאנט אחר. יש ניטור ומעקב באופן תמידי כדי לדעת בזמן אמת האם מתחילה התפרצות של וריאנט אחר, אך דאגה וחשש בשלב זה, הם מוקדמים מדי".

פרטים על הוריאנט החדש הופיעו באתר לשיתוף מידע גנומי. ד"ר טום פיקוק, וירולוג מאימפריאל קולג' בלונדון, כתב עליו: "מספרן הרב של המוטציות בחלבון הספייק מצביע על כך שהוריאנט הזה עשוי להיות מקור חמור לדאגה". בהוא הציע לעקוב אחריו באדיקות "בשל פרופיל חלבון הספייק המחריד שלו" אך הביע תקווה שהווריאנט יתברר כלא מידבק במיוחד.

מנהלת תחום covid-19 בסוכנות הבריטית לביטחון בריאותי, ד"ר מירה צ'אנד, מסרה כי המעקב אחרי הופעת וריאנטים של נגיף Sars-CoV-2 נמשך בשיתוף פעולה עם גופי בריאות בעולם. לדבריה, "לא חריג לראות מספר קטן של מקרים שמתגלות בהן מוטציות מרובות וחדשות וכל וריאנט עם פוטנציאל הדבקה גבוה עובר מיד הערכה מקצועית".

נושאים קשורים:  וריאנט אפריקאי,  מוטציות,  קורונה,  ד"ר נדב שורק,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
26.11.2021, 15:38

(אני כותב כאן בכינוי צבי1:) איך יתכן להיות בפיגור עצום ומהותי כל כך מאחרי החדשות: מזה זמן מה התפרסם שהוריאנט כבר הפך דומיננטי בדרום אפריקה, ואפילו חדר לישראל. זה מה שנקרא אצלכם ״דיווח עדכני״?